
اعداد نه
تنها در زندگی مادی که در زندگی معنوی ما نیز حائزاهمیت فراوانند ، تعدا
رکعات نماز ، تعداد تسبیحات اربعه ، تعداد تسبیحات حضرت فاطمه (س) و امثال
اینها نشان می دهند که زندگی معنوی جدا از اعداد نیست.
منزلت اعداد منحصر به اعدادی نظیر پنج ، هفت ، دوازده وچهارده و چهل می شود که برای هریک دلیل یا دلایلی را ذکر کرده اند :
عدد پنج به دلیل 5 تن پیامبر اولوالعزم و 5 تن آل عبا،
عدد هفت به واسطه 7 آسمان و 7شهر عشق و 7 مرحله سلوک عارفان ، 7 دور طواف خانه خدا.
عدد دوازده به دلیل 12 معصوم و12 چشمه ایی که به معجزه حضرت موسی از دل سنگ جوشید ،
وعدد چهارده به دلیل 14 معصوم تقدس یافته اند ؛ به همین قیاس برای عدد چهل نیز باید دلایلی موجود باشد :
عقل آدمی در چهل سالگی به بالاترین کمال خود در حد استعداد هر فرد می رسد ،
حضرت رسول در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند ،
حضرت موسی چهل روز در کوه معتکف بود تا الواح هفتگانه را دریافت داشت ،
قوم بنی اسراییل به دلیل کفران نعمت و پرستش گوساله به سرگردانی چهل ساله محکوم شدند ،
و تخمیر طینت آدم ابوالبشر در 40 روز به اتمام رسید . عارفان وسالکان
طریق حق چله نشینی را از همین آفرینش چهل روزه حضرت آدم اقتباس کردند ،
سهروردی بیان می کند که : خداوند انسان را در چهل روز آفرید و هر روز صفتی
به او اعطا کرد که هریک حجابی ومایه تعلق وی به دنیا بود تا اینکه در روز
چهلم حجاب ها کامل و متراکم شد . در چله نشینی سالک یک به یک حجاب ها را می
درد تا در روز چهلم انوار حق در وی تجلی می یابد . " هرچند اربعین از
اعداد و کمیات است ولی در فرهنگ عرفان اسلامی این واژه کمّی در ارتباط با
کیفیات مطرح می شود و لذا تکرار عمل تا چهل مرتبه تکمیل کننده ابعاد روحانی
و عرفانی انسان را باعث می گردد ."(1)
سید مهدى بحرالعلوم در زمینه جایگاه عدد چهل فرموده است :
" خود به عیان دیده ام و به بیان دانسته ام كه این مرحله شریفه ، از
مراحل عدد را خاصیتى خاص و تاثیرى مخصوص است ، در ظهور استعداد(ها) و تتمیم
ملكات ، در طى منازل و قطع مراحل ."(2) خاصیت اربعین در ظهور فعلیت و
بروزاستعداد و حصول صفات ملكه ،امرى است که در آیات واخبار بر آن تصریح شده
است ، و در سلوك و خودسازى ، براى جلب فیوضات وانوارالهى ، چنانچه در قرآن
و گفتار معصومین(ع ) و سیره اولیاء آمده است ، عدد اربعین دارای جایگاه
ویژه و بلنداست ." در حقیقت عدد چهل سمبل آغازین تکامل ، مظهر کمال ، جلوه
پختگی ، اعلام پشت سر گذاشتن مرحله خامی و نادانی ، نخستین مرحله هوشیاری
... می باشد "(3) به هر روی مثالهای فراوانی را می توان در اهمیت عدد چهل
در آیات و روایات یافت ولی در نهایت همانند بسیاری موارد که برای انسان
نامکشوف است سّر عدد چهل نیز برای ما نامشخص است . چه فلسفه وحکمتی در این
نهفته است که چهل روز بعداز در گذشت فردی ،خویشان وی گرد هم آمده و به
عزاداری می پردازند ؟ اگر هدف تنها یادآوری نام آن تازه گذشته است ، چرا 30
روز یا 50 روز یا هرعدد دیگری را برای این امر اختصاص نداده اند ؟ در عدد
چهل چه سری نهفته است وبعد از گذشت این چهل روز چه روی می دهد و بایستی روی
می داده است ؟ شاید پس از گذشت این مدت انسان به روشن بینی نسبت به آن
رویداد دست می یابد ، غبار اندوه اندکی برخاسته وقدرت تحلیل سربرمی آورد
وبه انسان مجال می دهد به بازبینی آنچه گذشته بپردازد . شاید برگزاری مراسم
اربعین برای امام حسین برای بازبینی وتحلیل واقعه عاشورا و زنده نگاه
داشتن آن معمول شده است تا با روشن بینی وقدرت تحلیل واقعه عاشورا بررسی و
تشریح گردد ، واقعه ایی که اگر بگوییم همانند قرآن دارای لایه های متعدد
وبیشمار است گزافه نگفته ایم و به بیراهه نرفته ایم . به هر روی اربعین
خورشید آسمان شهادت و راه منیر هدایت در راه است ، در این روز وایام بکوشیم
تا به دور از تحریفات واحساساتی گری های افراطی آن امام راستین را بشناسیم
و به مدد نفس قدسی اش بر هدف انسانی آن بزرگمرد همه دورانها آگاهی یابیم .
منبع:khabaronline.ir
پی نوشت :
1و و2و3: آشتیانی ، محسن ، اسرار عدد چهل در قرآن و روایات .